Egészség,  Tech

Mesterséges intelligencia teszteli a közvéleményt a botoxról és a töltőanyagokról

A közelmúltban egy új mesterséges intelligencia (MI) eszközt alkalmaztak a botox és ajakfeltöltőkkel kapcsolatos megjegyzések rendezésére, amelyeket egy nyilvános konzultáció keretében nyújtottak be. Ez az esemény a brit kormány történetében az első ilyen jellegű alkalmazásnak számít, amely a skót kormány által indított konzultációhoz kapcsolódik, amely a nem sebészeti esztétikai eljárások szabályozására irányult. Az MI eszköz, amelyet „Consult”-nak neveztek el, képes volt a beérkezett válaszok között szűrni és azokat tematikusan csoportosítani. Az eredmények alapján a szakértők megállapították, hogy az MI által végzett munka „majdnem azonos” eredményekkel zárult, mint amilyeneket az emberi szakértők produkáltak.

A kormány reményei szerint ez az eszköz a jövőben képes lesz tehermentesíteni a köztisztviselőket az időigényes feladatoktól, és a költségvetésen is jelentős megtakarítást hozhat, várhatóan körülbelül 20 millió fontot. A „Consult” része egy szélesebb kormányzati MI-eszközcsomagnak, amelyet „Humphrey” néven emlegetnek, Sir Humphrey Appleby, a klasszikus 1980-as évekbeli „Yes, Minister” című sorozat ravasz köztisztviselője után. A sorozat gyakran bírálta a kormányzati bürokrácia túlsúlyát.

A teszt során a Consult 2000 bejegyzést vizsgált meg, azonban a nyilvános konzultációk, amelyek célja a brit állampolgárok véleményének összegyűjtése a miniszterek által fontolóra vett kérdésekről, gyakran több tízezer választ generálnak. Az MI képes volt azonosítani a válaszok közötti főbb témákat, és azokat megfelelően számba venni és katalogizálni, miközben emberi szakértők ellenőrizték a munkáját mindkét szakaszban. A Consult megállapításait ezután összevetették egy párhuzamosan dolgozó emberi szakértői csapat eredményeivel.

Peter Kyle, a technológiai miniszter elmondta, hogy a kísérlet kezdeti sikere alapján a Consult hamarosan a kormány minden szintjén alkalmazásra kerülhet. Kiemelte, hogy a biztató eredmények azt mutatják, hogy a Humphrey segíthet csökkenteni a kormányzati költségeket, és könnyebbé teheti az állampolgárok és szakértők véleményének átfogóbb összegyűjtését a fontos kérdésekről. A kormány célja, hogy a mesterséges intelligencia szélesebb körű alkalmazásával összesen 45 milliárd fontot spóroljon meg a közszolgáltatások terén.

A Consult jelenleg még kísérleti szakaszban van, és további értékelések várnak rá, mielőtt szélesebb körben bevezetnék. A kormány hangsúlyozta, hogy mindig lesznek „emberek a hurokban”, akik ellenőrzik a Consult munkáját. Emellett a kormány tisztában van az MI-rendszerekkel kapcsolatos állandó aggodalmakkal is. Az egyik ilyen probléma az, hogy ezek a rendszerek néha hamis információkat generálnak, amit „hallucinációnak” neveznek. Mivel az MI-t csak egy viszonylag korlátozott feladat elvégzésére kérik fel, a hivatalnokok szerint a hallucináció nem lesz komoly probléma.

Az ilyen MI eszközök, amelyek „nagy nyelvi modellek” alapján működnek, másfajta torzítást is mutathatnak, mivel magukba szívják az emberi adatokban rejlő előítéleteket, amelyekre tanítják őket. Azonban a Consult-tal dolgozó szakértők úgy találták, hogy az összességében csökkentette a torzítást, mivel eltávolította az egyes emberi elemzők lehetőségét arra, hogy „saját előítéleteiket” rávetítsék a válaszokra.

A Consult tesztelése során azt is ellenőrizték, hogy képes-e kezelni a nyelvben előforduló helyesírási hibákat és egyéb tévedéseket. Jelenleg azonban ez az eszköz csak angol nyelven működik, így a brit területeken beszélt más nyelvek, például a walesi válaszait először le kell fordítani angolra. A technológiai fejlődés folyamatosan új lehetőségeket kínál, ugyanakkor kihívásokat is hoz magával, amelyeket a jövőben figyelembe kell venni.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cpd4nxvw9lyo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük