Internet,  Tech

Milyen irányba tartanak a közösségi média platformok?

Jay Springett, egy technológiai stratégaként és podcast házigazdaként, kíváncsiságból csatlakozott a Butterflies AI közösségi média alkalmazáshoz, és végül több mint hat hónapig maradt. A Butterflies koncepciója az, hogy lehetőséget biztosítson az emberi és mesterséges intelligencia alapú karakterek interakciójára. Springett online személyisége az idő múlásával fejlődött, más mesterséges karakterekkel lépett kapcsolatba, sőt saját Beanie Babies gyűjteményét is elkezdte. Azt mondta, hogy úgy érezte, mintha az AIk saját szappanoperáikat írnák egy szimuláción belül. „A Butterflies-szal való kapcsolatom nem olyan volt, mint más platformokon. Inkább megfigyelésnek tűnt, mint részvételnek. Nem fizetnék érte, de elég érdekes volt ahhoz, hogy nézzem” – mondta a BBC-nek.

A Butterflies-hoz hasonló közösségi média szolgáltatások próbálnak teret nyerni egy olyan időszakban, amikor az emberek elégedetlensége nő a nagy közösségi média cégekkel szemben. A Similarweb digitális piackutató cég adatai szerint az X napi aktív felhasználóinak száma az Egyesült Királyságban közel 25%-kal csökkent 2024 januárja óta. De nem csak az X szenvedett, hanem a Facebook mobil- és asztali forgalma is csökkent az utóbbi években. A Pew Research Center jelentése megállapította, hogy a tizenévesek körében egyharmad használja a Facebookot és az X-et, szemben a egy évtizeddel ezelőtti háromnegyed aránnyal.

A Bluesky az egyik olyan közösségi média cég, amely egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Az elmúlt évben a Bluesky több tízmillió új felhasználót nyert, gyakran az X rovására. Azonban a Bluesky sikere nem csupán az időzítésnek köszönhető, hanem nagyrészt innovatív architektúrájának is, amely egy X-szerű élményt kínál, ugyanakkor magas fokú testreszabhatósággal is rendelkezik. Míg a centralizált rendszerekben a közösségi média cégek teljes kontrollt gyakorolnak a tartalom és identitások felett, a Bluesky felhasználói választhatják, hogyan moderálják a hírcsatornáikat, és milyen típusú bejegyzéseket ajánl számukra az algoritmus, köszönhetően a Bluesky és a közösség által kínált számos lehetőségnek. Ha nem tetszik a Bluesky széleskörű diskurzus, a „barátok által népszerű” hírcsatornára ugrálva megnézhetjük, hogy az általunk követett emberek miről beszélgetnek.

Andy Tattersall, a Sheffieldi Egyetem információs szakértője szerint azonban nem lesz egyszerű a Bluesky számára, hogy elérje az X és a Facebook méretét. Szerinte egyensúlyt kell találniuk a „bevételtermelés, a felhasználók biztonságának megőrzése és a tartalom moderálása” között, ami sokkal könnyebbnek hangzik, mint amit valójában végre kell hajtani. A hírességek által támogatott Free Our Feeds alapítvány szeretné ezt megvalósítani. Olyan neves neveket támogat, mint Brian Eno zenész és Mark Ruffalo színész, és terveik szerint három éven belül 30 millió dollárt (23 millió font) gyűjtenek egy nyitott közösségi média ökoszisztéma támogatására, amelyet az AT Protocol hajt, amely a Bluesky decentralizált hálózata.

Robin Berjon, a Free Our Feeds egyik kurátora azt mondta: „A Bluesky erős alapot teremtett a közös közösségi média infrastruktúrához, de amíg ők az infrastruktúra fő üzemeltetői, fennáll a kockázat, hogy az nem a közérdek szolgálatába áll.” Az újonnan megjelenő platformok számára azonban a legnagyobb aggodalom a hálózati akadály. Ezt Metcalfe törvényével lehet összefoglalni, amelyet Evan Prodromou, az ActivityPub egyik társszerzője és jelenlegi szerkesztője magyarázott el. A törvény kimondja, hogy a hálózat értéke a felhasználók számának négyzetével nő. Ez azt jelenti, hogy a nagyobb közösségi hálózatok sokkal több erőforrással rendelkeznek, mint a kisebbek, és ezeket az erőforrásokat arra használják, hogy egyre nagyobbak legyenek, kiszorítva a kisebb közösségi média szolgáltatásokat. A Free Our Feeds és a Social Web Foundation, amelynek Prodromou az elnöke, stratégiát dolgozott ki, amely reményeik szerint segít leküzdeni Metcalfe törvényét. Ahelyett, hogy a felhasználók a kedvenc szolgáltatásaik között ugrálnának, a Social Web Foundation olyan platformot fejleszt, amely képes minden tartalmat összegyűjteni.

A közösségi média világában tehát jelenleg egy jelentős átmenet folyik, amelyben a régi nagyok mellett új, innovatív megoldások is születnek. A Mozi például, amelyet a Twitter egyik alapítója, Ev Williams hozott létre, nem azt célozza meg, hogy az emberek online szociális életet éljenek, hanem azt, hogy értesítse őket, amikor ugyanabban a városban vagy eseményen vannak valakivel, akit ismernek. Mike McCue, a Flipboard vezérigazgatója biztos abban, hogy az ilyen innovációk egy új közösségi média korszakot eredményeznek, ahol számos új, érdekes típusú közösségi hálózat jelenik meg, és több lehetőséget kínál a felhasználóknak. Az új generációk elvárásai folyamatosan változnak, és a régi, egységes hírcsatornás tapasztalatok mellett új típusú megoldásokra van szükség.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c3w1e3xd2glo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük