
M&S leállítja az online rendeléseket és visszatérítéseket ad a kibertámadás után
A Marks & Spencer (M&S) nemrégiben bejelentette, hogy leállította az online rendeléseket, mivel a cég egy kibertámadás következményeivel küzd. A problémák már a múlt hétvégén elkezdődtek, amikor vásárlók jelezték, hogy nehézségekbe ütköznek az online vásárlás során. A cég kedden megerősítette, hogy egy „kiberincidens” áldozatául esett, és azóta teljesen felfüggesztette a rendeléseket a weboldalán és az alkalmazásaiban, beleértve az élelmiszer- és ruházati szállítmányokat is. Azok a vásárlók, akik pénteken rendeltek, visszatérítést kapnak.
A hír bejelentését követően a vállalat részvényei 5%-kal csökkentek, majd később némileg helyreálltak. Az online rendeléseket szombat reggel továbbra is felfüggesztették. Az M&S az X platformon közzétett egy üzenetet, amelyben bocsánatot kért a vásárlóktól a kellemetlenségekért, miközben a cég tapasztalt csapata, élvonalbeli kiber szakértőkkel együtt, keményen dolgozik az online vásárlás újraindításán. „Hihetetlenül hálásak vagyunk vásárlóinknak, munkatársainknak és partnereinknek a megértésükért és támogatásukért” – írták.
Annak ellenére, hogy az online rendelések problémái jelentős nehézségeket okoztak, a boltok továbbra is nyitva tartanak. A cég korábban olyan problémákkal küzdött, amelyek a kontaktus nélküli fizetéseket, a Click & Collect szolgáltatást és a ajándékutalványokkal történő vásárlásokat érintették. Az online rendelés felfüggesztése óta az M&S reagált a közösségi média bejegyzésekre, és tájékoztatta a vásárlókat, hogy ezek a problémák továbbra is fennállnak. Az üzenetükben kifejtették, hogy az ajándékutalványok, e-ajándékutalványok és hitelesítési nyugták jelenleg nem használhatók a boltban vagy online vásárlásnál. Azonban azt is közölték, hogy ha valaki már kapott értesítést arról, hogy az áru készen áll a személyes átvételre, akkor elmehet a boltba, és átveheti azt.
A cég kezelése a helyzet kezelésében néhány vásárló kritikáját is kiváltotta, különösen az ügyfélszolgálat felé irányuló kommunikációjuk miatt. „Miután tegnap este azt mondták, hogy az ajándékutalványok problémája megoldódott, ma bementem a boltba, és újra el kellett jönnöm” – számolt be az egyik vásárló. Sokan próbáltak már többször is élni az M&S ajándékutalványukkal, de nem jártak sikerrel. A bolti munkatársakat azonban sokan dicsérték a helyzet kezeléséért, és arra kérik a vásárlókat, hogy ne a dolgozókon töltsék le a frusztrációjukat.
Az ügyfelek között sokan érdeklődnek arról, hogy a meglévő vásárlások, rendelések és visszatérítések hogyan érintettek a kibertámadás következményei miatt. Az Ocado online élelmiszerbolt, amely M&S élelmiszereket értékesít, nem érintett a problémákban, mivel teljesen különálló rendszeren működik. Az Információs Biztos Iroda képviselője elmondta a BBC-nek, hogy az M&S „értékeli az információkat”, miután a cég bejelentette a támadást. A cég korábban már jelezte, hogy értesítette a Nemzeti Kiberbiztonsági Központot (NCSC), amely a Nemzeti Bűnüldözési Ügynökséggel közösen dolgozik a helyzet megoldásán.
Az M&S pénteki frissítése az üzleti partnerek számára hangsúlyozta, hogy az online rendelések felfüggesztése része a cég „proaktív kezelési” intézkedéseinek. Az M&S csapata, élvonalbeli szakértők támogatásával, keményen dolgozik az online működés helyreállításán és a vásárlók kiszolgálásának folytatásán. A kibertámadás következményeivel foglalkozó szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az ilyen támadások gyorsan tönkretehetik a kiskereskedelmi működéseket mind digitális, mind fizikai csatornákon. Az M&S a legutóbbi nagy márka, amely jelentős zűrzavart tapasztalt online szolgáltatásainál az utóbbi hónapokban, és ez a helyzet rávilágít arra, milyen gyorsan válhat a kiberbiztonság hiánya komoly gazdasági következmények forrásává.
