Hírek,  Gazdaság

Heathrow leállása mögött álló okok továbbra is rejtélyesek

A Heathrow repülőtér leállását és a világ számos részén utazásokat érintő hatásokat kiváltó tűzeset okai továbbra is ismeretlenek – állapította meg egy friss, előzetes jelentés. A tűz egy közeli elektromos alállomásnál keletkezett, amely a március 20-i éjszaka során indult el, és következtében áramkimaradás lépett fel a repülőtéren. Az alállomás a londoni Hayes városrészben található, és a Nemzeti Energiarendszer-üzemeltető (Neso) által közzétett jelentés szerint egy transzformátor lekapcsolódott és lángra kapott, melynek következményei komoly problémákat okoztak a Heathrow működésében.

Március 21-én a repülőtér nagy részét lezárták, ami több mint 270 ezer utazást érintett világszerte. Az energiaügyi miniszter, Ed Miliband sürgős vizsgálatot rendelt el az ügyben, hogy megakadályozza a hasonló incidensek jövőbeli bekövetkezését, és arra kérte a Nesót, hogy az előzetes megállapításait legkésőbb hat héten belül bocsássa rendelkezésre. Heathrow vezetősége már bírálatokat kapott a lezárás és a hosszú távú leállás miatt; a Neso közlése szerint a repülőtér termináljaiban a villamosenergia-helyreállítás hét órával a repülések megkezdése előtt történt meg.

A tűz a North Hyde alállomásnál keletkezett, amely az 1960-as években épült. A tűz március 20-án 23:21 GMT-kor kezdődött, és azonnali kapcsolati veszteséget okozott. A Met Police 00:42-kor nyilvánította nagy jelentőségű incidensnek az esetet, míg Heathrow 01:11-kor döntött a repülőtér bezárásáról. Fintan Slye, a Neso vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy fontos, hogy a megfelelő tanulságokat levonják az eseményből, hogy a jövőbeni hasonló eseteket megelőzzenek, illetve hatékonyan kezeljék őket, ha mégis bekövetkeznek.

A villamosenergia-helyreállítás 06:25-kor indult el egy másik közeli alállomás áramkörén keresztül, és a repülőtér négy utastermináljába az áramot 10:56-kor állították vissza. A repülőgépek azonban csak 18:00 után kezdték meg a működést, miután a biztonsági ellenőrzések befejeződtek. Az éjszaka folyamán a gépek már tudtak landolni és felszállni, hogy Heathrow teljes kapacitását helyreállítsák. A Neso közlése szerint a teljes repülőtér áramellátását 14:23-kor állították helyre. A többi ügyfél áramellátása 12:24-kor állt helyre, míg a North Hyde alállomás áramellátása a következő napon tért vissza.

Heathrow három elektromos alállomásra támaszkodik, és rendelkezik vészhelyzeti áramellátó rendszerekkel, mint például dízelgenerátorok és akkumulátorok, de ezek csupán a legfontosabb biztonsági rendszerek működését biztosítják, mint például a leszálló berendezések és a kifutópálya világítása. Thomas Woldbye, a Heathrow vezérigazgatója korábban kifejtette, hogy a leállást nem az áramhiány okozta, hanem az, hogy időbe telt a sérült alállomás áramellátásának átkapcsolása a másik működő alállomásra. A repülőtér menedzsmentje a „mérete és működési komplexitása” miatt biztonsági okokból döntött a lezárás mellett.

A Neso megerősítette, hogy a repülőtér áramellátásának helyreállítását követően „biztonsági ellenőrzésekre” volt szükség annak érdekében, hogy a „biztonságkritikus rendszerek teljes mértékben működjenek” a utasok érkezése előtt. Heathrow egy nyilatkozatban hangsúlyozta, hogy a tűz okainak pontosabb megértése segíthet a brit energiahálózat jövőbeli ellenálló képességének növelésében. A North Hyde alállomást birtokló Nemzeti Hálózat és az áramelosztásért felelős SSEN is üdvözölte az előzetes megállapításokat, és várják a Neso teljes jelentését.

A London Fire Brigade, amely 70 tűzoltót küldött a helyszínre, korábban azt nyilatkozta, hogy a tűz egy transzformátort érintett, amely szigetelő olajat tartalmazott és teljesen lángra kapott. A tűzoltóság elmondta, hogy a tűzoltóknak várnia kellett, amíg a transzformátor lehűlt, mielőtt át tudták vágni a fém borítást, hogy elérjék és eloltsák a lángokat. Miliband a jelentés közzététele után arra figyelmeztetett, hogy most várják a teljes jelentést, hogy megértsék, mi történt, és hogy tanulságokat vonjanak le a brit energiaellenállás megerősítése érdekében, valamint hogy megvédjék a kritikus nemzeti infrastruktúrát.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c6283577llqo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük